Inlägg publicerade under kategorin Resa

Av Carl - 20 juli 2011 10:28

I måndags åkte jag till Visby. Resan hit blev enormt lång men till slut kom jag fram och allt är till min fulla belåtenhet. För länge sedan bokade jag ett direktflyg från Sundsvall till Visby. I slutet av juni fick jag veta att startbanan skulle renoveras och därför skulle jag bli tvungen att åka buss till Kramfors. När jag sitter på flyget och precis ska starta får jag höra att det inte gick att tanka i Kramfors och vi blir tvungna att flyga till Övik för att tanka. Men allt detta strul är nu glömt och jag har det riktigt roligt. Jag är morbror till en snäll tjej som heter Svea, 7år. Vi leker och hoppar studsmatta hela dagarna. Förutom studsmattan finns även en sandlåda och en rutschkana. I går åkte Svea och jag ett blått tåg runt Visby och sedan var vi till en grotta. I går kväll hade Max, Melina, Jakob och Martin en liten "förfest" här hemma. Dom bjöd hem sina trevliga vänner innan dom gick ut i Visbys vimel. Jag visade en av tjejerna runt här i huset och hon sa att jag var sötast i världen!

Av Carl - 1 juni 2011 17:24

Ja, var tog Sverige vägen? Den frågan har jag idag ställt mig många gånger. Det ser inte ut som jag minns det. Min flygresa gick bra, jag sov ganska mycket. På dagen var jag ju så upp i varv så när jag till slut somnade så sov jag gott. Melina kom och mötte oss på flygplatsen och körde oss till vår bil. Allt gick alltså bra tills vi skulle hämta ut bilen från garaget. Vi har en "vinter plats" som det heter. Bilen bakom oss skulle inte blockera vägen för oss utan hålla sig borta när vi skulle köra iväg med vår bil. Men så blev det inte, bilen bakom stod där den stod och ägarna svarade inte i mobilen. När pappa skulle starta vår fina bil så startade den inte heller. Kaos! Bilen skulle in på service och sedan direkt på besiktning. Vi hittade inte startkablarna så Melina och pappa störtade iväg på macken och köpte nya. Som tur var kunde Melina ställa sin bil en liten bit ifrån oss och vips så startade bilen. Ägarna till bilen bakom lyste med sin frånvaro och svarade inte när vi ringde. Vad göra nu då? Jo, iväg till macken igen och den här gången köpte vi ett tjockt rep som man har när man bogserar bilar. Vi köpte även "dagens lunch" på macken eftersom alla var så otroligt hungriga. Pappa hade länge pratat om att det första han skulle äta när vi kom till Sverige var en stor lyxig räkmacka. Jag hade sett framemot något med en god gräddsås. Så blev det inte. När vi hade ätit åkte vi tillbaka till garaget och drog helt enkelt iväg bilen som stod ivägen för oss. Så äntligen fick vi ut bilen och kunde åka iväg. Mina första timmar i Sverige var jag i ett garage och det var väl därför jag inte riktigt kände igen mig. Service tiden missade vi och vi har fått ny besiktningstid så allt löser sig. I morgon ska jag till farmor och ikväll kommer Max och Jakob och hälsar på mig. Melina är redan här.

Av Carl - 31 maj 2011 12:51

Med den här bilden i tidningen, Phuket Gazette lämnar jag Phuket bakom mig och åker till Sverige och Stockholm. Bilden är väl ok men den andra fotografen tog mycket bättre bilder på mig måste jag säga.   I dag bjöd jag alla kompisarna och fröknarna på en fin tårta som det stog: Happy Birthday Carl på. Jag tyckte inte att tårtan smakade gott men alla andra mumsade i sig för glatta livet. Tre ljus var tända i tårtan och alla sjöng för mig. Sedan blåste jag ut ljusen och alla fick varsin bit. Hela dagen var jag sprallig och kunde inte sova efter lunchen. Konstigt att jag inte somnade för igår kväll var jag ute och svirade ordentligt. Jag firade min födelsedag med en flicka som heter Nathalie och bor i Kata beach. Hennes föräldrar och mina föräldrar åt middag tillsammans och det blev senare än vad vi hade tänkt. När jag sa hej då till alla på skolan så fick min favorit fröken tårar i ögonen och gick till toaletten. Hon har tagit hand om mig varje dag och vi har haft det så roligt tillsammans. Hon heter Bow.

Nu väntar nya äventyr för mig.

Av Carl - 7 maj 2011 05:47

Nu har jag kommit till slutet på min korta resa. Sista dagen spelade pappa, Kenneth, Bosse och Jane golf. Jag, mamma, Yvonne, Lisa, Totte och Jakob roade oss själva. Vi åkte till en marknad och shoppade! Här ser ni mig och Jakob när vi åker tåg eller vad det nu är vi åker.

Tjejen som körde tåget hade en super söt liten hund som jag blev så förtjust i.   Hunden hade en liten väst på sig och var jätte snäll. Det tog lång tid innan jag släppte ifrån mig lilla hunden och gick vidare på marknaden. Jag sa: ta med hunden hem! Men tjejen som ägde hunden ville ha tillbaka den. Jag blev på lite bättre humör när jag fick en fågel! Det går inte att jämföra söta hunden med en batteridriven fågel men det var bättre än inget. Fågeln sjunger och visslar vackert och alla trodde att det var en riktig fågel.

När vi hade shoppat färdigt åkte vi till golfbanan och väntade på att golfarna skulle komma tillbaka. Det började regna och det var dyngsura golfare som tillslut kom till clubhuset där vi satt och väntade.   Ser ni dom två golfbilarna? Där i sitter hela golfgänget och har nu spelat färdigt. Detta var slutet på min miniresa. Nu återstod bara bussresan hem till Surin. Jag tittade på min dvd och lyssnade på min fågel som sjöng och visslade så vackert hela vägen hem!

Av Carl - 5 maj 2011 05:34

Här kommer fortsättningen på min djungelresa.  Vi lämnade vår första bungalow och åkte vidare till en konstgjord damm. Dammen förser stora delar av södra Thailand med el och vatten. Plus att många åker hit för att semestra och njuta av den fina naturen. Dammen var enormt stor och det tog 20 minuter men långtail båt att komma till stället där vi skulle bo en natt.   Båtresan gick bra och tillslut var vi framme.  Där ska vi bo!! Bungalow stället var uppbyggt på stockar och flöt på vattnet. Utanför vår bungalow var det 20 meter djutp, minst. Toaletterna låg uppe på berget och dit var det spännande att gå.   Här sitter pappa utanför vår bungalow. Vi badade i sötvattnet och det var skönt med omväxling från allt saltvatten och klorvatten som jag annars badar i.  Här sitter mamma och jag och pratar lite på sängen innan det var dags att gå till restaurangen och äta middag.  Till middag blev det helgrillad fisk! Jag slog på fisken och visade hur moffa gjorde när vi fiskade upp alla fiskarna i sommras. När jag slog den grillade fisken i huvudet med min sked frågade pappa vem som brukar göra så och då tänkte jag efter i 3 sekunder innan jag svarade: MOOOFFFAAA!!!! Sedan ville jag aldrig sluta slå på fisken.. Som ni ser har jag flytväst på mig på middagen. Bor man på vattnet och inte kan simma så är det säkrast att behålla flytvästen på. Efter middagen satt vi och pratade en stund och sedan gick vi och la oss. Vi hade ingen lampa i vårt rum och generatorn brukar stängas av vid 10-11 tiden på kvällen. Den här kvällen släcktes inte lyset förrän vid 05 på morgonen för det var en thailändsk storhelg och ett gäng satt uppe och pratade. Våra "grannar" tystnade strax efter 5 och vid 6-tiden var det full fart utanför vår lilla hydda igen. Långtail båtarna smattrade och thaiarna chattrade....Jag sov, kanske inte så djupt som jag vanligtvis sover men det gick ingen nöd på mig ialla fall. Jag tycker att det var super kul att bo i en liten koja på vattnet.

Fortsättning följer

Av Carl - 2 maj 2011 08:23

Nu är jag hemma igen efter några dagars äventyr i Thailändska djungeln. Vi åkte till ett område som heter Khow sok och ligger i inlandet. När vi klev ur minibussen väntade kanoter på oss som tog oss till stället där vi skulle bo. Vi åkte kanot nerför en lugn fors med sötvatten. Vi såg flera små vattenfall med kallt vatten som forsade från bergen. Som vanligt togs många bilder och jag visar er några åt gången så att det inte blir så mycket.

Första dagen stannade vi i en liten bungalow by som hade en Gibbon apa som heter Buddy, 5 år. Vi var nästan lika stora och vi blev kompisar.    Buddy har aldrig bott i djungeln. Hon tappade bort sin mamma när hon var nyfödd och blev omhändertagen av människor.    Jag hade med mig vindruvor hemmifrån och det tyckte Buddy om.

Buddy var fashinerad av mitt hår och drog i mina lockar. Tro inte att jag blev rädd! Jag är tuffare än så.   Buddy tyckte kanske att det var roligt att träffa någon i sin egen storlek.   Annanas tyckte Buddy också om men det var inte lika populärt som mina vindruvor.

Nästa dag innan vi åkte vidare på vår resa plockade jag äpplen från ett äppelträd utanför vår bungalow och gav till Buddy.

Jag satte mig försäkerhetskull en bit ifrån och åt mitt äpple.

Äpplena var så goda så jag plockade flera stycken. Rosäpplen heter sorten och dom såg inte ut och smakade inte som vanliga äpplen.   I den här bungalow byn fick jag åka 4-hjuling och något som kallas flying fox. Jag ska få bilder på det av Lisa. När jag fått dom bilderna av henne ska jag visa er att jag kan vara riktigt modig.

Det bodde en krokodil här här också. Den gick jag inte nära för krokodiler kan vara opålitliga.

Tacka vet jag katter och hundar!

Så här såg landskapet ut. Personalen berättade att det här berget ser ut som en jättestor gorilla. Vår bungalow hade två madrasser på golvet och takfläkt. Inget mer än så fanns i vårt rum. Jag stor trivdes i vår "koja" men jag tror inte mamma och pappa tyckte att det var lika fantastiskt. Det är inte lätt att ändra sina vanor från en dag till den andra. Jag hörde hur dom klagade att "madrasserna" var hårda som plankor, kuddarna kändes som rispåsar, ingen toatett och ingen dusch... Det här var bara början på vår lilla resa. Fortsättning följer!

Av Carl - 11 april 2011 16:04

Nu är vi tillbaka på Phuket igen och i dag var jag och mamma på stranden hela dagen. Vi var först till en lekpark och busade sedan gick vi till stranden och började med en god lunch. Vi åt kyckling i yellow curry powder och drack watermellon shake. Jag beställde själv vattenmelon shaken. Jag sa: WATERMELLONSÄJK! Servitören förstod exakt vad jag ville ha. Efter lunchen satt jag på toaletten ett tag och sedan badade och simmade jag lääänge. Vi grävde gropar som jag hoppade ner i och sedan grävde vi igen gropen med mig i och då satt jag fast ett tag.Varje gång lyckades jag ta mig lös och då gjorde vi om samma sak igen. Det var roligt att vara i Penang men det är skönt att vara hemma igen. Här får ni se några bilder från vår resa.

Så här ser personalen ut på hotellet. Gammeldags, engelsk stil med höga strumpor. Fram till 50-talet var Penang en Engelsk koloni och det har satt sina spår.   Här är jag på hotellrummet och det är full fart som vanligt!

Här är jag i lobbyn och sitter stilla i några sekunder.   Här sitter pappa och jag mitt emot receptionen. Lika som bär? I alla fall klädstilen. Jag fick en ny tröja och den påminner om pappas. Min tröja har ett lejon på bröstet och jag kan ryta som ett lejon. Ni kanske undrar vad jag har i påsen bakom ryggen? I påsen har jag 2 st ballonger som jag ville bära med mig överallt.   När man åker taxi är det lätt att man blir lite pumsig och slummrar till ett tag. Vi är påväg till ett shoppingcentra för att äta lunch och kanske fynda något. Jag fick en bilbarnstol och vi köpte en ny resväska. Det är mycket dåligt med bilbarnstolar här i Thailand och jag blev så glad när jag fick syn på en affär som hade bilbarnstolar för lite större killar som mig.   Här ser ni mig när vi är på en restaurang och jag har beställt in en fiskbit. Jag åt upp hela portionen för man blir hungrig av att resa. Jag tittade på Bamse under nästan hela middagen. Det är min lilla DVD spelare som jag tittar så intensivt på.

Efter middagen åkte vi hem till hotellet och jag beställde in ett glas mjökl i baren.    Skål på dig fassan!   Tänk att det är så gott med mjölk.   Jag drack o drack...   Innan jag gick och la mig knäppte vi några kort runt poolen.   Visst ser det mysigt ut?   Hotellet var det inget större fel på. Personalen var trevligt men dom hade ingen koll på bra restauranger. Penang var helt ok men jag kommer aldrig mer att åka tillbaka hit. Det finns alldeles för många intressanta ställen att besöka. Shanghai och Seul lockar en globetrotter som mig här näst!

Av Carl - 9 april 2011 05:32

Här i Penang är allt bra. Vi bor på ett härligt hotell som heter Eastern & oriental Hotel. Kolla websidan www.e-o-hotel.com Här har Rita Hayworth, Charlie Chaplin och många andra berömda människor bott. Och nu har även jag bott här. Hotellet ligger vid havet och har vacker utsikt. Igår kväll var på en restaurang som pappa hade hittat på nätet. Pappa hade enormt höga förväntningar men tyvärr kunde inte restaurangen leva upp till hans förväntningar. Jag beställde fisk och blev mycket nöjd och pappa beställde en köttbit som var på tok för genom grillad. I kväll ska göra ett nytt försök och jag tror att vi har bättre lycka i kväll. Nu har vi ätit en lååång frukost och ska nu ut och göra stan! Sämre kan man ha det! Kram från Carl