Inlägg publicerade under kategorin Resa

Av Carl - 23 september 2012 14:10

Nu är vi framme på hotellet i Bangkok och allt är bra. Det blev som vanligt väldigt stressigt innan vi kom iväg men det gick som sagt bra. Hotellet som ligger mitt i smeten är kanon fint och heter Keminski. Här stannar vi till onsdag och då flyger vi vidare mot Phuket. Senare tänker jag sätta in bilder från min Bangkok vistelse. Nu har vi myst, badat och ska ut och äta middag. Det blir inga problem för mig för jag sov HELA flygningen från Köpenhamn. Vi hörs senare!

Av Carl - 22 september 2012 13:30

Nu är det dags att tacka för den här "fina" sommaren, ta väskan och flyga iväg. Vädret har ju inte varit fint, kan man lugnt påstå men ALLT annat har varit så bra och roligt. Det är så underbart när allt blir bättre än man vågat hoppats på. Jag har verkligen vuxit den här sommaren och kan ta hand om mig själv, inte riktigt men lite i allafall. Jag har lärt mig så mycket och haft så kul. Mina veckor hos mormor och morfar har varit betydelsefulla och dom kommer jag alltid att minnas. Att träffa fasterfaster och titta på alla fina blommor, hälsa på hos farmor, leka med Svea och Frank, gudmor Sara & co och alla andra som jag gillar har varit så mysigt. Tack för igår Melina, Jakob, Max och Isabell det var fint att få träffa er igår. Ni hade ordnat det så fint med middag, efterätt, film och GODIS till mig. Att börja på förskola och få en bästis har varit toppen för mig. Visst är det sorgligt att lämna allt och alla men som ni vet, jag kommer alltid tillbaka.

Det är bättre att säga: vi ses!

Av Carl - 1 augusti 2012 11:45

Nu har jag varit i Stockholm några dagar och då tog jag båten till Grinda. Det ser ut som det är jag som kör men pappa sitter en trappa upp och rattar. Vädret var kanon fint och fåglarna kvittrade för fullt. Den korta resan gick bra och vi fick en fin plats i hamnen.

När mamma och pappa kom hem från semestern fick jag bland annat en T-shirt. Precis likadan som pappa har. Det tyckte jag var kul.

Jag är lika som pappa, sa jag när vi tog på oss jeansshortsen. Mina shorts fick jag av Melina, Max och Jakob förra sommaren. Tur att det finns knappar så att man kan göra dom större när man växer. Dagen led mot sitt slut och avslutades med en vacker solnedgång.

Jag köpte ett metspö och en burk mask på Grinda. När vi kom hem till vår hamn provade jag min fiskelycka. Det "kokar" av fisk sa jag. Det var lite svårfiskat för det är mest strömming och dom hugger inte så bra på mask. Kanske morfar kan komma och fiska strömming med mig? Jag drog upp två små aborrar och tre små strömmingar. Helst ville jag ge dom till katten Blossom men det skulle bli för bökigt så jag släppte tillbaka dom.

Av Carl - 30 juli 2012 10:12

När mamma och pappa åkte på semester till Italien och Frankrike med sina kompisar tog jag tåget upp till mormor och morfar. Som ni ser har jag på mig min träningsoverall för jag tycker det är skönt att resa i bekväma kläder. Tågresan till Gävle gick bra. Tåget var proppfullt men vi hade bokat sittplats som tur var. Från Gävle och uppåt gick resan inte lika bra. I vagnen som vi satt i var luftkonditioneringen trasig och det kändes som det var 100 grader i vagnen, och luften stod stilla. Vi kom i allafall fram tillslut och morfar hämtade oss på stationen. Mamma reste tillbaka nästa dag och ett långt äventyr med mormor och morfar låg framför mig. Jag följde med till Jämtland och fick träffa gamelfaster Margaretha. Jag har dessutom fiskat, tvättat bilen, bastat, snickrat, spelat fotboll, åkt båt och mycket, mycket mer. Appropå båt så var det en båtresa mamma och pappa skulle iväg på. Så här såg båten ut.

Jag hade säkert haft trevligt på båten om jag hade följt med, men jag vet att jag hade det mycket roligare med mormor och morfar. Efter en vecka till havs och några dagar i Paris var deras resa slut och dom åkte raka vägen från flygplatsen och hämtade mig.

Vad har du gjort i sommar?

Av Carl - 14 juli 2012 15:00

Jag har gjort ett besök hos den Thailämdska paviljongen i Ragundadalen. Visst är det vackert?

Kung Chulalongkorn (Rama V) av Siam

1897 besökte Kung Chulalongkorn Sverige och Ragunda. Nästan exakt hundra år senare påbörjades byggandet av en paviljong till minne av kungen. Här är historien om den Thailändska paviljongen i Utanede. Kung Chulalongkorn besteg tronen i Siam 1868. Han var en älskad och beundrad kung inte minst för att han initierade avskaffandet av slaveri i sitt hemland. Kung Chulalongkorn var den femte kungen i sin släkt och kallades därför Rama V Chulalonkorn av Siam. Kung Chulalongkorn var engagerad i att utveckla sitt hemland, han arbetade aktivt för att ge landet en modern struktur, vilket förde honom på resor över hela världen.

Pappa frågade mig om jag visste i vilket land byggnaderna ser ut såhär? Thailand!! Svarade jag, enkel fråga.

Skylten står både på Svenska och Thai. Den här paviljongen skulle jag vilja visa för mina vänner på Phuket.

Tänk så mycket jag får se.

Av Carl - 13 juli 2012 00:43

Jag har varit och hälsat på min och min pappas släkt i norr. Det var intressant och roligt. Min farmor var också där och vi träffade pappas mostrar, kusiner och mina tremänningar.

Här är mina tremänningar Max och Olov. Kul att hänga med två killar. Vi spelade på mobilerna och hade trevligt.

Det skulle vara loppis i byn och vi var där innan den startade och då hittade jag en fin keps. Det var pappas moster Doris mans keps. Jag fick den!

Jag tycker att kepsen passar bra till mina simglasögon.

Där loppisen skulle vara brukade det för länge sedan vara bio. Vi gick till filmrummet och tittade. Där fanns den gamla projektorn kvar.

I byn bodde även tre fina hästar. Här ser ni två av dom. Jag blev stormförtjust i den brun/vita.

Här ser ni några av alla jag träffade. Tack för en fin vistelse. Det var en upplevelse ,som Doris sa.Tack och hej då för den här gången.

Av Carl - 15 april 2012 05:38

Här ser ni mig och Twin towers, Petronas i Kuala Lumpur. Lika vackra dag som natt.

Hotellet som vi bodde på hade en fin bil som jag kunde åka med genom parken till shoppingcentrat.

Jag tittade på golfklubbor, men oj så mycket det finns att välja på! Jag ska inte börja spela än så jag gick till en skoaffär och provade skor istället. Jag köpte dom som jag provar på bilden.

Jag köpte en keps också med en guld cobra på som jag tycker är super cool.

Pappa köpte ett armband som ska göra att leder och muskler inte gör ont och att han blir mjukare i kroppen. Undrar om min morfar skulle vilja ha ett sådant. Mamma köpte några skor som jag tyckte var jätte fina.

Jag var till ett stort akvarium och tittade på pirayor och en jätte råtta.

Hotellet var välutrustat med både smågodis till mig och hårsnodd till mamma.

Så hade jag det. Det var trevligt att vara i en välordnad storstad ett tag där det är ordning och reda på allt. Nu är vi tillbaka och igår var jag på två tillställningar på samma dag. Skriver om det nästa gång. Nu undrar jag hur ni har det där hemma i snökaoset?

Av Carl - 11 april 2012 10:09

Nu är jag tillbaka i Kuala Lumpur och har det riktigt bra. Vi bor på ett fint hotell som heter Traders och ligger nära hotellet som vi bodde på sist jag var här. Utanför fönstret ser jag Twin Towers och en stor park med lekplats och en stor men grund pool. Dom säger borta bra men hemma bäst...jag tycker att det är: bäst borta och bäst hemma, lika bra alltså! Både jag, mamma och pappa har shoppat, bilder kommer senare. Jag har köpt en snygg keps med en guld kobra på, bland annat. Här på hotellet behöver ingen vara hungrig för förutom en bra frukost serveras afternoon tea och senare cocktails och snacks. Det bästa är att det finns många burkar med smågodis i som man får smaka! Som ni märker går det ingen nöd på mig.