Alla inlägg under maj 2011

Av Carl - 19 maj 2011 01:49

Äntligen har min pappa och Dong tagit ett jätte kliv framåt och fått bygglov. Det är ett stort bevis på att ALDRIG ge upp om du verkligen tror på något. Hundra kilo har lossnat från pappa och Dongs axlar och nu blir det full fart här. Jag ger tummarna upp och säger: BRA JOBBAT, pappa och Dong.   Stort grattis älskade pappa och Dong

Av Carl - 18 maj 2011 03:14

Det börjar bli bättre ordning och reda här i Thailand när det gäller körkort. Nu när någon ska ta körkort måste alla skriva ett teoriprov på 30 frågor och "köra upp". Pappa tog körkort för flera år sedan men det hade gått ut och pappa hade inte förlängt det så han fick ta om det. Sist när pappa tog sitt körkort var det löjligt enkelt. I tur och ordning fick alla göra ett "gas och broms" prov. Man sitter i ett rum och trycker foten på en gaspedal och tittar på en grön lysande stapel och när den plötsligt lyser rött ska du bromsa. Det här provet fick mamma och pappa också göra. Många klarade inte provet och fick ställa sig i ett hörn och prova igen lite senare. Efter gasprovet får du sitta mittemot en dam som visar dig olika nr och du ska säga vad du ser: 45, 21, 8....ingen kan misslyckas. När du har klarat sifferprovet får du titta på en film i en timme. Det inte mamma och pappa visste var att rutinerna precis hade ändrats och alla fick göra ett prov på varsin dator efter filmen. Det var kluriga frågor, precis som i Sverige och har man inte läst på så blir det svårt. Den engelska översättningen stämde inte riktigt och gjorde inte saken enklare. Du får 60 minuter på dig och klarar du inte provet får du komma tillbaka nästa dag.   När du har klarat provet, max 6 fel på 30 frågor är det dags för uppkörning. I tur och ordning får man köra en slinga och det svåraste (tyckte mamma) var en fickparkering. Dom som inte klarar uppkörningen får komma tillbaka efter 3 dagar och prova igen.   När pappa ändå höll på att ta körkort passade han på att ta moppe körkort också. Den uppkörningen var betydligt enklare men teoriprovet var lika krångligt. Det går bra att köra på sitt Svenska körkort här på Phuket men om olyckan är framme med fel person så underlättar det om man har thaikörkort. Jag, mamma och pappa firade körkorten med en god middag på Wine Conection.

Av Carl - 16 maj 2011 04:09

Vi följde med pappa till golfbanan och planen var att när pappa spelade skulle mamma och jag hänga vid poolen. Tyvärr var poolen borta!! Där poolen låg ska det byggas ett nytt clubhus. Men vad gör det när man är påhittig som jag är? Jag såg en golfare som verkade ha lite problem att putta så jag sprang dit för att hjälpa honom.

Han var tacksam när jag delade med mig av mina tips.   Där satt den! En bra putt rakt ner i koppen!

Jag spelade och spelade och golfaren tog en rökpaus. Kanske kände han sig besegrad och gav upp? Jag tröttnade efter ett tag och lämnade tillbaka klubborna och bollen. Då gav han mig golfbollen och sa: god play! Thank you, sa jag.

Efter allt puttande var det gott med vattenmelon. Sedan tog det inte lång tid innan pappa kom tillbaka från rundan. Jag berättade stolt att jag fått en golfboll!

Av Carl - 13 maj 2011 14:16

Nu har jag bokat en resa hem! Den 1:a juni landar jag förmodligen jätte trött men glad på Arlanda. Vi ska bo på Gärdet ett tag innan vi åker till Svall den 13:e juni. Det är mycket som ska hinnas med, bla ska vi fira Max som tar studenten den 10:e juni. Den 11:e juni ska jag hälsa på mina kompisar Kalle och Christian som var här på Phuket i november. Moffa fyller år den 7:e juni, moffa och jag ska fira våra födelsedagar tillsammans när jag kommer till Svall. Farmor, Anita, Melina, Jakob, Sophie, Svea m fam, gudmor Sara m familj och många andra ska jag också hinna träffa. Det ska bli så kul att träffa alla igen!

Tur att min fina halsduk hann bli färdig i tid för det är kanske kallt när vi kommer. Så här fin är jag i den:  Halsduken är stor och mjuk. Pappa säger att han också vill ha en.

Av Carl - 11 maj 2011 16:46

Jag har aldrig sett en så här stor spindel i hela mitt liv:    Det är kanske svårt för er att förstå hur stor spindels egentligen är. Men om jag säger att det är den absolut största spindeln jag någonsin sett och att jag inte ens visste att det fanns så stora spindlar mer än på film så kan nu ju tänka er hur stor den är. Den här spindeln såg vi påväg ner till en strand som heter Banana Rock. Jag tog med mig Jakob, Lisa, Totte, deras mamma och min mamma på en liten utflykt. Mamma och jag ville visa våra vänner en underbar paradisstrand och frågade om dom ville följa med till Banana Rock. Vi parkerade bilen och började gå. Det hade vuxit igen och det var verkligen besvärligt att ta sig ner till beachen. När vi äntligen kom fram till beachen upptäckte jag till min stora besvikelse att det var fullt med skräp på stranden och att restaurangen inte längre fanns kvar. Det var helt öde förutom den enorma spindeln som ni kan se på bilden. Vi såg flera stora spindlar, b la en som var nästan lika stor, men den var svart och röd. Besviken och snopen gick jag tillbaka till bilen och beslöt mig för att ta med mina vänner till NaiThon beach istället.   NaiThon beach är "ett säkert kort" och kan inte bli fel. Det är alltid lugnt och fint på den stranden. Vi brukar ibland åka dit och äta lunch på en restaurang som ligger där på stranden. Den här dagen tog jag med mina vänner dit och då upptäckte jag att stället hade bytt ägare! Som tur var så var maten lika god. På bilden ser ni mig och Jakob. Jakob bygger något och jag river det han bygger. Så får man göra när man är liten som jag är. Vår utflykt blev till slut lyckad och vi hade en mysig dag på stranden. Tråkigt att Banana Rock var helt öde men förhoppningsvis hade dom bara stängt för säsongen. Nu har Jakob och hans familj åkt hem och jag är åter igen ensam i poolen här på stället där vi bor. Kul att ni var här och hälsade på, tråkigt att ni åkte hem. Hoppas vi ses igen!

Av Carl - 9 maj 2011 16:00

Så här gick det till när vi tog skolfoto på skolan:

Vi fick klämma ihop oss i en utomhus sala och försöka stå alldeles stilla. Titta på mina händer. Så håller jag händerna när jag koncentrerar mig på något.   Mamma smög fram och tog några bilder innan fotografen var färdig. Jag passade på att ordna till frisyren innan bilden skulle tas. Mamma hade fixat till mina lockar innan vi åkte hemmifrån men jag ruffsade till håret igen så att jag såg ut som vanligt. Alla var så fint klädda. Jag hade skjorta och slips på mig. Förra året skulle alla ha sin skoluniform på sig men i år fick vi ta på oss vad vi ville. Tyvärr tog inte fotografen enskilda foton på oss som han gjorde förra gången. Om några veckor kommer skolfotot och självklart ska ni få se det då.

Min vän Timbalee är inte med på fotot för han har åkt hem till Tyskland och kommer tillbaka om några månader. Jag ska snart till Sverige men resan är inte bokad än. Troligtvis åker vi KANSKE 1 juni.

Av Carl - 7 maj 2011 05:47

Nu har jag kommit till slutet på min korta resa. Sista dagen spelade pappa, Kenneth, Bosse och Jane golf. Jag, mamma, Yvonne, Lisa, Totte och Jakob roade oss själva. Vi åkte till en marknad och shoppade! Här ser ni mig och Jakob när vi åker tåg eller vad det nu är vi åker.

Tjejen som körde tåget hade en super söt liten hund som jag blev så förtjust i.   Hunden hade en liten väst på sig och var jätte snäll. Det tog lång tid innan jag släppte ifrån mig lilla hunden och gick vidare på marknaden. Jag sa: ta med hunden hem! Men tjejen som ägde hunden ville ha tillbaka den. Jag blev på lite bättre humör när jag fick en fågel! Det går inte att jämföra söta hunden med en batteridriven fågel men det var bättre än inget. Fågeln sjunger och visslar vackert och alla trodde att det var en riktig fågel.

När vi hade shoppat färdigt åkte vi till golfbanan och väntade på att golfarna skulle komma tillbaka. Det började regna och det var dyngsura golfare som tillslut kom till clubhuset där vi satt och väntade.   Ser ni dom två golfbilarna? Där i sitter hela golfgänget och har nu spelat färdigt. Detta var slutet på min miniresa. Nu återstod bara bussresan hem till Surin. Jag tittade på min dvd och lyssnade på min fågel som sjöng och visslade så vackert hela vägen hem!

Av Carl - 5 maj 2011 05:34

Här kommer fortsättningen på min djungelresa.  Vi lämnade vår första bungalow och åkte vidare till en konstgjord damm. Dammen förser stora delar av södra Thailand med el och vatten. Plus att många åker hit för att semestra och njuta av den fina naturen. Dammen var enormt stor och det tog 20 minuter men långtail båt att komma till stället där vi skulle bo en natt.   Båtresan gick bra och tillslut var vi framme.  Där ska vi bo!! Bungalow stället var uppbyggt på stockar och flöt på vattnet. Utanför vår bungalow var det 20 meter djutp, minst. Toaletterna låg uppe på berget och dit var det spännande att gå.   Här sitter pappa utanför vår bungalow. Vi badade i sötvattnet och det var skönt med omväxling från allt saltvatten och klorvatten som jag annars badar i.  Här sitter mamma och jag och pratar lite på sängen innan det var dags att gå till restaurangen och äta middag.  Till middag blev det helgrillad fisk! Jag slog på fisken och visade hur moffa gjorde när vi fiskade upp alla fiskarna i sommras. När jag slog den grillade fisken i huvudet med min sked frågade pappa vem som brukar göra så och då tänkte jag efter i 3 sekunder innan jag svarade: MOOOFFFAAA!!!! Sedan ville jag aldrig sluta slå på fisken.. Som ni ser har jag flytväst på mig på middagen. Bor man på vattnet och inte kan simma så är det säkrast att behålla flytvästen på. Efter middagen satt vi och pratade en stund och sedan gick vi och la oss. Vi hade ingen lampa i vårt rum och generatorn brukar stängas av vid 10-11 tiden på kvällen. Den här kvällen släcktes inte lyset förrän vid 05 på morgonen för det var en thailändsk storhelg och ett gäng satt uppe och pratade. Våra "grannar" tystnade strax efter 5 och vid 6-tiden var det full fart utanför vår lilla hydda igen. Långtail båtarna smattrade och thaiarna chattrade....Jag sov, kanske inte så djupt som jag vanligtvis sover men det gick ingen nöd på mig ialla fall. Jag tycker att det var super kul att bo i en liten koja på vattnet.