Alla inlägg under november 2015

Av Carl - 11 november 2015 09:45

 

I söndags på farsdag tog jag med pappa på en heldagsutflykt till andra sidan Mallorca för ett besök i en jätte grotta. Det tog över en timme att köra dit men det var det värt. Vi trodde knappt våra ögon när vi klev in i grottan! 

   

Vi gick en guidad tur genom den fantastiska grottan som på många ställen hade en takhöjd på 45 meter. Det var 17-18 grader varmt i grottan dygnet runt, hela året. 

 

Vi fick se en ljus och musik show som var så vacker. Grottan såg nästan overklig ut. Vi fick se många pelare som växer uppåt. Det droppar från taket i grottan och landar på dessa pelare och på så sätt växer dom ständigt uppåt. Det tar dock lång tid för dem att växa, 1 cm tar 100 år... Vi såg pelare som var 25 meter höga. Guiden visste inte när grottan upptäcktes för den har ju alltid funnits. Det är 200 år sedan som dom började visa den. Då användes facklor och senare fotogenlampor och därför är många väggar i grottan svarta fortfarande pga röken. Jag hittade en önskebrunn och slängde i ett mynt och önskade tyst för mig själv att Carlson ska komma snart.

Kram från Carl




Av Carl - 10 november 2015 09:16

 

Jag har börjat simträna igen! Det var så kul att sätta igång och det gick bra trots att jag inte tränat sedan i slutet av maj. Mamma och jag liftar med en klasskompis direk efter skolan till en sporthall som ligger 15 min från skolan. Vår tränare pratar bara spanska men det går bra i alla fall för hon visar vad vi ska göra och vi gör som hon säger.

 

Här ser ni mig och Lilly på min första träning. Jag var glad och förväntansfull och hade några fjärilar i magen eftersom det var ett tag sedan jag tränade. Jag tog i allt vad jag kunde för att visa att jag var duktig och att jag platsade i gruppen.

 

Eftersom det gick bra och jag vill fortsätta så löste vi ett medlemskort. Nu får jag simma en gång i veckan fram till jul. Efter träningen var jag vrålhungrig! Pappa kom och hämtade oss och vi gick till KFC och jag åt kyckling. 

Kram från Carl






Av Carl - 3 november 2015 10:15

På mitt lov hann jag med ett långt besök på en nöjes park som heter Katmandu och ligger i Magaluf. Vi var där tillsammans med Oliver och hans familj. Det var 31/10 och det är den riktiga halloween dagen. Parken hade gjort så fint med massor av hemska halloween spöken och andra läskiga saker. Vi började med upp-och ner-vända-huset. För att komma in i huset åkte man en hiss som hoppade och blinkade, det kändes precis som att vi var i ett spökhus. Väl inne i huset fanns det hur mycket som helst att göra. 

 

Vi gick genom ett island och där fanns en stor orgel som vi spelade på, allt var i spökhusets tecken. 

 

Vi gjorde hand avtryck på en isvägg och skrev våra namn

 

Vi tittade på en 3D film som var suuper hemsk! Vi var under vattnet och en stor haj simmade emot oss och gapade stort. Det såg ut som att hajen kom ända fram till oss och jag gömde mig bakom Oliver. 

  

När det händer så mycket är det bra att pausa lite och äta. Vi åt en av mina favorit rätter: chicken nuggets. Det var en skotts restaurang och för första gången fick jag bönor till denna rätt. Dom åt jag inte. Sedan var det dags att fortsätta i parken. Vi gick till skjutbanan

   

Om man träffade öppnades en lucka och man fick se vad som fanns bakom. Alla tyckte att det var fantastiskt roligt.

 

Det var så mycket att göra i parken så tiden bara rann iväg. Vi kollade på en 3D film som fick hjärtat att hoppa upp i halsen. Det kändes som vi verkligen åkte i berg-och-dalbana. Många, många fjärilar flög runt i magen när vi körde omkring i bergbanan. Vi spelade minigolf, såg en till film, var i upp och nervända huset en sväng till, red rodeo och sköt med pistol och avslutade med en riktig rysarfilm. Pappa kom och hämtade oss och vi träffade pappas komis och åt på hans restaurang il Paradisio. Vilken dag / kväll! Det blir nästan lugnt nu när skolan har börjat igen. Men kul ska man ha här i livet!

Kram från Carl



Av Carl - 2 november 2015 10:30

På mitt lov var vi bjudna på en invigning av en restaurang. Det var min klasskompis 

Maja´s mamma som hade premieröppning på sitt coola lilla ställe. Taste of Asia heter stället men kallas TOA, hi hi. Hon vet nog inte vad det betyder på svenska. När vi kom till restaurangen hade min vän Oliver redan somnat. Han sov gott i soffan och jag ville så gärna väcka honom men det gjorde jag inte. Oliver och hans bror har svårt att sova på morgonen och somnar tidigt på kvällarna. Jag däremot kan vara uppe väldigt länge och sova hela morgonen. 

 

Tänk att Oliver somnat INNAN jag ens kommer till festen! Olivers familj åkte hem och vi provade olika maträtter och pratade med de övriga gästerna. Maten var mycket god, det var mestadels thaimat och det går ju alltid ner. Det mesta var rätt modernt och kanske inte så passande för mig men mamma och pappa gillade maten. De flesta gästerna var tyskar för Maja och hennes mamma bode i Tyskland tills för ett drygt år sedan. Vi kommer absolut komma tillbaka till den restaurangen igen. Påvägen hem stannade vi och köpte en pizza till mig. Jag blev inte mätt och då sitter en pizza perfekt!

 

Pizza och mjölk, mums! Efter pizzan tittade vi på en film och det blev såklart sent. Mamma sa att nu måste du gå och lägga dig, Carl. Jag var inte alls trött och svarade att jag vill vara uppe tills solen går upp! Tänk att jag inte bara somnar i soffan. 

Kram från Carl

Av Carl - 1 november 2015 15:35

 

Mitt lov börjar lida mot sitt slut nu. Lovet har varit riktigt trevlig, tycker jag. Skolan börjar på tisdag och jag har på känn att det kommer bli tufft att kliva upp tidigt igen. Här ser ni när vi åkte tåg till Soller. Tåget är mycket gammalt, från 1912 om jag inte minns fel. Det tar en timme att tuffa upp till Soller från Palma. På resan kan man se mycket av den vackra naturen, fina stora berg, kor, några hästar och en åsna! 

 

På stationen i Soller stod Mimmi, Roger och killarna och väntade på oss. Vi gick till torget och åt en lång lunch. Jag, Max och Ted åt hamburgare och dom vuxna åt massor med olika tapaz. Pappa blev helförtjust i Pimientos padrones - bacon lindade daddlar. 


 

Efter lunchen gick vi till Sollers glassfabrik och alla åt glass. Det fanns över 40 sorter att välja mellan. Det spelar ingen roll hur månfa goda sorter det finns så väljer jag alltid vanilj. 


 

När det blev tidig kväll var det dags att ta tåget hem. Roger tipsade oss om att vänta med att stiga på tåget tills bara några minuter innan avgång för då kopplas en 1.a klass vagn på. Vi gjorde som han sa och åkte 1.a klass hem! Jag tyckte resan var lång och ville bara komma fram. 

 

Vi stannade till i Palma och åt middag på en gammal tapaz restaurang som vi fått tips om att den ska vara bra. Vi åt inte tapas utan valde grillat kött som var fantastiskt gott. Pappa var mycket irriterad på servitören i början för han var enormt nonchalant men det blev bättre och middagen slutade lyckat. Det blev lite kallt efter middagen men min jacka ville jag inte ta på mig, jag tog på mig pappas jätte tröja i stället.

 

Vi träffade Max bara någon dag senare igen. Roger och Max hämtade upp oss och vi åkte till en Gokart bana. Det var super spännande att köra gokart. 20 km/h körde vi. Armarna nästan skakade när vi hade kört klart, ratten var tung att styra. Max har kört förrut men för mig var det premier turen.

 

Vi åt lunch tillsammans och gick på promenad i hamnen. Max och jag åt chicken nuggets, mums! Jag var så hungrig och väntade på att Max skulle säga att han var mätt så jag kunde ta hans sista kycklingbitar också. Min aptit är det inget fel på. 

Kram från Carl 










Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards