Alla inlägg den 29 december 2015

Av Carl - 29 december 2015 12:01

 

En dag när mamma och jag var och handlade och skulle betala vid kassan blev det lite trassligt. När vi gick förbi kassan gick larmet. Allt vi köpt var betalt och kassörskan förstod inte varför larmet gick, inte vi heller. Vakten kom och frågade vad som hände. När jag gick förbi larmdetektorn hände inget, när mamma gick hände inget heller men när mammas väska kom nära pep larmet! Mamma frågade om jag lagt ner något i väska? Självklart hade jag inte gjort det. Det var fullt med diverse grejer i mammas stora väska. När mamma grävde runt i väskan såg hon min ljusblåa skjorta som vi köpte på denna affär för ett tag sedan. Då ramlade poletten ner för mamma. Nej, nej sa hon tyst till mig. Hur förklarar man detta för en vakt som inte pratar engelska. Mamma kom då på att hon läst på tygbiten att den ska klippas bort innan man använder plagget. Mamma glömde bort det och visste inte att det var ett larm!  

 

Det är nämligen så här, om man köper något måste man klippa bort en tjock larmad tygbit annars piper det nästa gång man går genom en kassa. Varorna är riktigt larmade också men detta är väl en säkerhet ifall larmet har ramlat av eller om personalen har glömt att larma. Det skulle ju vara rätt enkelt att förklara om varan var köpt på en annan affär men nu var det så illa att min skjorta hängde där inne och det verkar lite misstänksamt att den låg i mammas väska! Vi spelade oförstående och mamma lyfte upp lite saker ur väskan och pratade engelska. Vakten tröttnade och sa att vi kunde gå, phu! Det hade varit jobbigt att försöka förklara detta. Vi klippte bort tygbiten när vi kom hem. Man lär sig något varje dag. 

Kram från Carl

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards