Alla inlägg den 1 mars 2010

Av Carl - 1 mars 2010 10:08

  

Na jobbar och sliter i huset så svetten rinner. Na är en riktig kämpe och "överlevare". I går kom hennes 11-årige son hit till Phuket från norra Thailand. Na har inte träffat sin son på många år så det måste betyda mycket för henne att han är här nu. Jag har frågat varför sonen plötsligt kommit men det är svårt att få ett svar pga språk svårigheter. Jag har frågat Dong också men han vet inte varför sonen kommit hit. Sonen ska vara här till Song kran i april (Thailändska nyåret) Jag har frågat om sonen går i skola här nu men som jag förstår det så gör han inte det. Nu bor Na, hennes tre barn och Na´s man på campen i ett rum. Campen har gemensam dusch och toa. I april flyttar tjejerna och sonen hem till norra Thailand. Tjejerna ska då bo hos Na´s mammas man och sonen vet jag inte var han ska bo. Det är så mycket jag skulle vilja fråga Na om men det är svårt att veta hur man ska fråga utan att lägga näsan i blöt allt för mycket. Jag lär mig thai varje dag så snart kan jag prata obehindrat med Na så då blir det väl lättare, men det är nu jag vill veta! Helst skulle jag vilja att Na och hela hennes familj flyttade in hos oss men jag förstår att man inte bara kan göra så. Vi är en familj och dom är en annan familj. Jag ska försöka hjälpa Na så gott det går. Na pratar thai med mig varje dag och jag förstår allt! För några dagar sedan sa jag: ko oj till mamma och pappa. Dom såg ut som frågetecken båda två. KO OJ, KO OJ sa jag igen men inget hände. Mamma frågade Dong om ko oj var ett djur? Nä, sa Dong, det betyder banan på thai.

Kram från Carl

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards